گالری جواهرات لعل

گالری جواهرات لعل

مدیرفروش: 09177091970

مرجان

واژه مرجان در زبان یونانی به معنی ناشناخنه است. کلنی های مرجانی با شاخه rough-coralهای خود تشکیل تپه های دریایی و صخره های مرجانی حلقه ای شکل می دهند. این صخره ها از ترشح مواد آهکی توسط جانوران بسیار کوچک مرجانی به نام پولیپ که در خلل و فرج سنگ های بستر دریاها زندگی می کنندبه مرور زمان به وجود می آید. بهترین و مرغوب ترین مرجان نوع قرمز رنگ آن است که کورالیکوم روبروم نامیده می شود. رنگ این نوع مرجان از صورتی ملایم تا قرمز تیره است ولی گاهی نیز خال های سفید یا صورتی دارد. در جواهرسازی فقط اسکلت های آهکی مرجان ها مورد استفاده قرار می گیرد، به رنگ های سفید، سیاه و یا آبی. مرجان سفید مانند نوع قرمز آن از کربنات کلسیم و لی انواع سیاه و آبی رنگ آن از ماده شاخی آلی تشکیل شده اند با وزن مخصوص 34/1 تا 46/1. شاخه های مرجان سیاه تا ارتفاع 3 متر رشد می کنند.

95991974-3e5a-4a64-949d-36beb81a14fcمرجان طبیعی و دست نخورده مات است و پس از جلا دادن درخششی شیشه ای می یابد. مرجان ها نسبت به گرما، اسیدها و انواع مایعات بسیار گرم حساس بوده و با گذشت زمان کم رنگ می شوند.

کلنی مرجان ها در سواحل غربی مدیترانه در خلیج بیسکی و جزایر قناری و مجمع الجزایر مالزی و ژاپن یافت می شود. مرجان های سیاه رنگ در مجمع الجزایر مالزی و شمال قاره استرالیا و دریای سرخ وجود دارند.

کلنی مرجان ها در عمق 13 الی 300 متری دریا یافت می شوند و بوسیله ی تورهای بزرگ که با وزنه سنگین شده اند از بستر دریا جمع آوری می شوند. متاسفانه به دلیل 68اینکه قسمت پهن تر مرجان بر روی بستر سنگی دریا قرار دارد این روش بهره برداری باعث از بین رفتن قسمت زیادی از مواد مرجانی با ارزش می شود. پس از جمع آوری، قسمت های نرم مرجان را جدا کرده و اسکلت آن را برحسب مرغوبیت و رنگ تقسیم بندی می کنند. مرکز تجارت مرجان در «قلعه یونانی» در جنوب ناپل در ایتالیا واقع می باشد. اخیراً مواد مرجانی از ژاپن، استرالیا و هاوایی نیز وارد بازارهای اروپا شده اند.

coral-3مرجان را به ندرت تراش و جلا داده و اکثراً با وسایلی مانند چاقو، اره، سوهان و مته به اشکال مختلف شکل می دهند. مهره هایی برای گردنبند و دستبند تراشیده و قسمت های کوچکی از شاخه های مرجانی را سوراخ نموده و به شکل گردنبند مورد استفاده قرار می دهند. زیرآلات، اشیا تزیینی و مجسمه های کوچکی نیز از مواد مرجانی ساخته می شوند. انواع بدلی مرجان از شیشه، شاخ، لاستیک، استخوان و پلاستیک ساخته می شود.