گالری جواهرات لعل

گالری جواهرات لعل

مدیرفروش: 09177091970

زیرکن

زیرکن در زمان های بسیار قدیم شناسایی شده و به دلیل خواص اپتیکی بسیار جالب big-zircon-20آن مانند قدرت زیاد شکست و پراکنش نور و درخشش فوق العاده مورد توجه بسیار بوده است. نام زیرکن ممکن است از واژه فارسی زرگون به دلیل رنگ طلایی آن ناشی شده باشد.

زیرکن در بازار نگین های جواهر امروزه چندان طالب ندارد. اما برای زیرکن های کیفیت خوب و بهبود یافته بوسیله ی حرارت که آبی رنگ هستند، بازار محدودی وجود دارد البته به شرطی که کیفیت مرغوب و تراش خوب داشته باشند. زیرکن قرمز مورد علاقه کلکسیونرهاست اما سایر رنگ ها همانند قهوه ای، زرد و سبز چندان خواهانی ندارد.

zirconsuite2کریستال زیرکن یکی از سنگین ترین بلورهای جواهر است. زیرکن وزنی بالاتر از سایر نگین های جواهر هم اندازه خود دارد. بلور زیرکن طبیعی در اصل به شکل توده ای قهوه ای، زرد، سبز قوی و قرمز درخشان یلفت می شود. اما زیرکن حرارت داده شده و یا بهسازی شده را می توان به رنگ های مختلف بیرنگ، سفید، قرمز، آبی و بنفش درخشان مشاهده نمود.

زیرکن را می توان به اشکال مختلف بیضی، مدور، چهارگوش تراش داد. نگین ها 4pcs-per-lot-10k-white-gold-filled-ring-fashionمعمولاً از 1 تا 5 قیراط وزن دارند ولی نگین هایی با وزن 25 قیراط نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. نگین های زیرکن با کیفیت مناسب همیشه شفاف هستند. هرگونه ناخالصی و نقص در نگین ارزش آن را به شدت کاهش می دهد. به دلیل پایین بودن سطح تقاضا در بازار جواهرات برای زیرکن، امروزه این سنگ بیشتر مورد توجه کلکسیونرهاست و قیمت نوع پاک با کیفیت مناسب آن می تواند از 1 دلار در قیراط(با کیفیت قابل قبول) تا 25 دلار در قیراط(برای کیفیت عالی) متغیر می باشد.

رنگ و شفافیت مهمترین فاکتورها در ارزیابی زیرکن هستند. زیباترین و گران بهاترین زیرکن به رنگ قرمز سیر بسیار نادر است. بعد از آن به ترتیب آبی سیر پاک و آبی آسمانی، بیرنگ، نارنجی، قهوه ای و زرد دارای ارزش پایین تری هستند. نوع مرغوب rough-zirconsاین سنگ درخشش بسیار خوب داشته و صفحات آن فاقد فرسایش می باشند. واژه زیرکن یا زیرکن آبی تداعی کننده تصویر برلیان است، احتمالاً به این دلیل که از قرن نوزدهم زیرکن بیرنگ بهترین شبه برلیانی بود که در آن زمان با قیمتی ارزان تر از برلیان تهیه می شد.

زیرکن یکی از درخشان ترین نگین های جواهر است که فقط از نظر برلیانسی از الماس پایین تر است. برلیانسی و قدرت بالای پراکنش نور کیفیت متمایز کننده نگین های زیرکن است و واژه زیرکن تصور می شود از تلفیق کلمات فارسی زر به معنی طلا و گون به معنی رنگ است. در قرن چهاردهم نگین فست زیرکن به عنوان الماس و زیرکن بیرنگ سریلانکا به عنوان الماس طبیعی عرضه می شده است.december-birthstone

مناطق چانتابوری در تایلند، پیلین در کامبوج و قسمت های جنوبی ویتنام نزدیک مرز کامبوج منابع اصلی استخراج سنگ خام زیرکن و بازار فروش آن هستند. مناطق دیگر عبارتند از: سریلانکا، میانمار، استرالیا، نیوانگلند و فرانسه.

زیرکن را می توان با بهسازی حرارتی به رنگ های بیرنگ و آبی تغییر داد. بلورهای زیرکن بهسازی نشده خوش رنگ بسیار کمیاب هستند. زیرکن با بهسازی حرارتی در طی زمان ممکن است رنگ خود را از دست بدهد.cindiring