گالری جواهرات لعل

گالری جواهرات لعل

مدیرفروش: 09177091970

کهربا

کهربا از رزین فسیل و سخت شده درخت کاج در دوره ائوسن، دوران چهارم زمین 300px-insects_in_baltic_amberشناسی حدود 50 میلیون سال پیش به وجود آمده است. کهربا اکثراً اشکی یا کروی شکل بوده و ساختاری یکنواخت و یا صدفی دارد که غالباً سطح خارجی آن تخریب شده است. اشیایی به بزرگی جمجمه انسان و وزن بیش از 10 کیلوگرم از کهربا کشف شده و در برخی موارد محتویاتی مانند بقایای حشرات، گیاهان و کانی پیریت در آنها دیده می شود. کهربا به علت دارا بودن حباب های هوا و ترک ها یا شکاف های مویی(در نتیجه فشارهای داخلی) شفافیت خود را از دست می دهد.

300px-amber-pendants-800pix-050203کهربا معمولاً از شفاف تا نیمه شفاف و از رنگ زرد روشن تا قهوه ای تیره و حتی مایل به قرمز و قهوه ای سیر در طبیعت یافت می شود. کهربا را می توان با رنگ های دلخواه رنگ نمود. ویژگی کهربا وزن مخصوص بسیار پایین آن است، حدود 08/1. کهربای یافت شده در بالتیک معمولاً رنگ روشن تری از انواع یافت شده در سیسیل، رومانی و یا برمه دارد. کهربا بی شکل و فاقد نظم کریستالی است و ضریب شکست نوری برابر با 54/1 دارد.

معمولی ترین شبه کهربا امروزه از انواع پلاستیک تهیه می شود که خصوصیات 139505071354178068238324فیزیکی و اپتیکی بالاتری از کهربا دارد. ضریب شکست نور این گونه شبیه سازی ها برابر با 55/1 تا 60/1 است که با قدری حرارت نیز به جای بوی صمغ از این گونه شبیه سازی ها بوی تند پلاستیک به مشام می رسد.

کهربا بر حسب منشأ یافت، نسبت به مواد شیمیایی و محلول های گرم عکس العمل متفاوتی نشان داده و مالش با پارچه باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در آن می شود که amber-stone-engagement-ring-qr6lxxyq-1295می تواند اجسام کوچک را جذب کند. کهربا قابل احتراق بوده و پس از جلا یافتن درخششی صمغ مانند می یابد. مهمترین محل یافت کهربا در ساملند واقع در لهستان می باشد که در عمق بیشتر از 30 متر در زیر ماسه سنگ و در لایه ای به عمق 9 متر متشکل از خاک رس قرار گرفته که به آن خاک آبی رنگ نیز گفته می شود. استخراج این معدن به طریقه روباز می باشد و کهربای به دست آمده با دست جمع آوری و شسته می شود. فقط 15% از کهربای استخراج شده قابل مصرف در صنعت جواهرسازی بوده و بقیه برای ساختن نگین هایی از کهربای فشرده شده به مصرف می رسد. کهربای ذوب شده نیز در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.hhs980

فرآورده های کهربا توسط کمپانی های لهستانی، لیتوانی و روسیه در بازار موجود است. در زیورآلات ساخت لیتوانی عمدتاً از کهربا استفاده شده ولی محصولات روسی بیشتر اشیا هنری- تزیینی هستند. لهستان در امر تجارت کهربا در جهان پیشتاز است و حدود 360 میلیون دلار در سال کهربا صادر می کند. بعد از ان لیتوانی و سپس روسیه قرار دارند.

ذخایر بزرگی از کهربا در بستر دریای بالتیک وجود داردکه بعد از طوفان های شدید، که امواج بستر دریا را متلاطم می سازند، در آب های کم عمق سواحل این دریا کهربا یافت می شود. کهربای دریایی که توسط ماهیگیران صید می شود سخت تر و مقاوم تر از انواع دیگر کهرباست.

hhs979کهربایی که به طلای شمال موسوم است از دوران ماقبل تاریخ برای ساختن زیورآلات، اشیا تزیینی در اماکن مقدس و در معالجه بیماری های مختلف مصرف می شده و شاید کهربا اولین نگین جواهرمورد استفاده بشر بوده است. امروزه از کهربا برای ساختن گردنبند، سنجاق سینه و زیور آلات استفاده می شود. خرده های کوچک کهربا را با حرارت حدود 140 الی 250 درجه سانتی گراد و فشار 3000 اتمسفر به نوعی کهربای فشرده بدلی به نام آمبروید تبدیل می کنند که بسیار شبیه کهربای طبیعی است. انواع دیگر کهربای بدلی از رزین های مصنوعی و شیشه زرد تولید می شود.

کهربا نیازمند مراقبت خاص است. نسبت به حرارت حساس است پس باید به دور از منبع حرارت مثل آب داغ و  نور شدید خورشید نگه داری شود. همینطور نسبت به image-20اسپری مو  و عطرها حساس می باشد و در صورت تماس ایجاد یک پوسته سفید را بر روی گوهر باعث می شود. به دلیل ساختار نرم آن باید در برابر ضربه و خراشیدگی محافظت شود به این منظور بهتر است از سایر جواهرات جدا شود. تمیز کردن با التراسونیک ها یا بخارات باعث خرد شدن کهربا می شود، برای پاک کردن کهربا بهتر است از آب گرم و نه داغ و یک پارچه نرم استفاده شود.